יהדות קבלה סרטים hvsu, יהדות
 קבלה  / יהדות / סרטים  /
מציאות אלוקים / אמיתות התורה / רשימת קטגוריות באתר /
מידע יהודי / הורדות חינם / תוכנות חינם /
תוכנת בבילון תרגום
משמעות החיים / חיים לאחר המוות  / תפילות סגולות  הרצאות שירים
 
 
 
 
 שלום גולש יקר !
 הפוך לאתר הבית הוסף למועדפים 
 כן, זה אני, עבדכם הנאמן העומד מאחורי אתר זה, למענך! אנא גלוש רק ביום חול ומחוץ לשעות העבודה
 קריאה מהנה, ממני שמעון כהן 
 אימייל : 
olam@olam-jew.com    
 
 
 
רשימת אתרי יהדות וקבלה שהשם זיכה אותי לבנות 
 
 לעמוד הראשי | שאלות ותשובות מעניינות | הפצת יהדות | דפי יהדות להורדה |  בקר/י בפורום המאוחד שלנו  | תגובות על האתר | על עצמי | אימייל  | חיפוש באתר
  

 

רוצים לדעת מה חדש בעולם היהדות?

         
     
הירשמו  לעלון עדכונים ביהדות וקבלה

קורסים ביהדות
טיפים חינם בנושא מעניינים: זוגיות, חינוך ילדים ראייה חיובית...

קבל ספר חינם "התזונה הטבעית לרמב"ם" הירשם לקורס בריאות חינם  וקבל ספר

סינון אתרים
כולם עוברים לאינטרנט רימון - הצל את משפחתך!

חנות יהדות קבלה
5 ש"ח לדיסק או לחוברת!

  40 דיסקים
ביהדות וקבלה

רק
59 ש"ח
דמי משלוח חינם!!

 

המשך 9 מי נגד מי?
החילוני שואל החרדי עונה

בקשר להסתגרות החרדים בשכונות נפרדות – אסביר לך בכמה נקודות: האם חשבת פעם למה אנשים יחידים שמנסים לעשות דיאטה מצליחים הרבה פחות מקבוצות שומרי משקל?

אחת הסיבות להצלחת קבוצות שומרי משקל זה לא בגלל שיטת הדיאטה אלא בגלל החיזוק והתמיכה החברתית לה זוכים חברי הקבוצה (אותו רעיון הוכח גם בקבוצות גמילה מעישון)

כמה פעמים עשית משהו שידעת שהוא אינו טוב בשבילך ועשית את המעשה בגלל הסביבה, החברה והחברים?

כאשר מערכת הערכים והאמונות שלך שונה ממערכת הערכים והאמונות של סביבתך, אתה נדרש למלחמה תמידית וחי עם קונפליקטים בין הלחץ החברתי לבין ההכרה שלך באמת שבה אתה מאמין.

לא כל אדם יכול להחזיק במלחמה תמידית זו.

ובמיוחד לא כל נער ונערה יכולים להחזיק מעמד בקונפליקטים אלו.

כל אחד יכול לראות  לאן מגיעים בדרך חיים ללא אמונה בבורא ויהדות, אף אחד לא מכחיש את זה וגם אי אפשר להכחיש זאת!

דרך חיים שכזו עלולה להשחית את תמימותם היהודית של בני הנוער ולכן משתדלים לגדל את הנוער באווירה שונה בין אם זה חינוך שונה בבתי הספר ובין אם זה בדאגה לאווירה מתאימה ברחוב ובסביבת השכנים והשכונה.

 

רוני: האם החרדים לא כל כך חזקים באמונתם כדי לתת לנוער את האמון ולסמוך על חוש הביקורת שלהם שהם לא יושפעו?

 

משה: הפיקח יודע איך לצאת מבעיה אך נכנס אליה, אבל החכם יודע איך לא להיכנס אליה בכלל...

גם אנשים עם ''אמונה חזקה'' שעוגת קצפת מזיקה להם לבריאות ו''שוברת'' להם את הדיאטה, יעדיפו בכל זאת להימנע מלהיתקל בעוגת קצפת.

אנשים שהחליטו להפסיק לעשן מתוך הכרה וידיעה שסיגריות הורסות את הבריאות שלהם, יעדיפו להימנע מלהיתקל בחפיסת סיגריות, או בסביבה של מעשנים.

גם אדם עם אמונה חזקה יכול להחליק ולא להתגבר על נטיותיו השליליות, למרות אמונתו החזקה בבורא עולם, השאלה היא, למה לתת לו להיתקל בניסיונות? מדוע לתת לו לחיות עם ניסיונות תמידיים שיכולים לגרום לו נזק אם יכשל בהם?

 

חוש הביקורת נבנה ומתפתח על ידי הדרכה של אנשים עם יותר נסיון מאיתנו על ידי רבנים ומדריכים שמעוניינים בטובתנו ולא על ידי חשיפת הנוער לניסיונות במטרה ש"יתחסן" לבד- זו דרך מסוכנת והסתכלות תמימה על החיים במקרה הטוב, או עצלנות של ההורים לפקח על ילדיהם במקרה הרע.

 

רוני: אם אתם באמת אוהבים אותנו החילונים, אז היה מן הראוי שכן תתערבו בשכונות חילוניות על מנת להשפיע ולשמור על הגחלת היהודית.

 

משה: כמה תשובות אומר לך:

כיוון שאנחנו אוהבים את עם ישראל, אנחנו מגדלים את הנוער בחממה כדי שיתחסן ויתחזק ואחר כך יוכל גם לשמש בתור משפיע אם זה כרב עיר או שכונה או מחנך או כמוסר שיעורי תורה או גם כעובד עבודת כפיים שמקדש שם שמים ביושר ונאמנות ושיגדלו בחממה זו אנשים ללא ההשפעה המתירנית של תרבות המערב שפושטת את הרגל.

כשחקלאי רוצה לגדל תוצרת משובחת הוא מגדל אותה בחממה על מנת שלא יזיקו לו החרקים מחוץ לחממה, ואז, ברבות הימים כשהצמח כבר יגדל ויהיו שורשים וענפים חזקים החקלאי יוכל להוציא אותו מהחממה ולתת לו להתמודד ולהשפיע בתור זן משובח וכן צאצאיו יהיו כמו שצריך.

דבר שני, שאלת למה לא גרים בשכונות חילוניות? – העובדה היא שכן נמצאים במקום שנותנים להם להיות – ישנם מקומות שחלק מהציבור עושה מאמץ שחרדים לא יבואו לגור בשכונתו, מנסים למנוע מהם פתיחת בתי ספר וגנים תורניים וכדומה.

דבר שלישי, יש אנשים מיוחדים שבהדרכת ועידוד רבניהם כן יוצאים אל העם ועוברים לשכונות חילוניות ופותחים שם שיעורי תורה ומפעלי חסד, זה צריך להיות עם הדרכה מיוחדת, כמו כן יש בתי חב''ד כמעט בכל עיר וישוב שמשתדלים לפעול בכל דרכי החסד והעזרה לעם ישראל גם עזרה גשמית וגם עזרה רוחנית הרבה בתי תמחוי נפתחו לצד הבית חב"ד ועוד פעילויות חסד והחזקה היהדות נעשים על ידיהם עד כמה שאפשר , יש פתגם יפה שאומר שיש 2 דברים שתוכל למצוא בכל מקום בעולם גם במקום הנידח ביותר דבר אחד זה קוקה קולה, ודבר שני זה בית חב"ד. יש כ- 1500 בתי חב"ד ברחבי העולם ששם דואגים לשמירת זהותם היהודית של היהודים באזור מגוריהם גם של אלה הרחוקים ביותר ומשתפים אותם בחגי ישראל ודואגים לחינוך יהודי ולעזרה קהילתית בתחום החומרי והרוחני.

 

אז ודאי שיש לחרדים אכפתיות מהציבור החילוני ומעם ישראל ויש כמה דרכים לתת ולהשפיע לעם ישראל.

רוני: ומה יש לך לענות לטענה שאמרתי שהחרדים הם אגואיסטים?

 

משה: אולי לא ידעת או שידעת מעט אבל, הציבור החרדי מפעיל מערך רחב מאד של ארגוני חסד שנותנים תמיכה וסיוע החל מרגע הולדת התינוק שלך (כן, גם שלך אם תרצה...)  ולהבדיל עד סידורי לוויה וקדיש לנפטרים.

מערך החסד עוזר לגילאים 120 – 0 בכל שלב בו הפרט זקוק לעזרה ישנו ארגון שמשתדל לסייע. את זה לא יספרו לך בתקשורת (כמעט...)

הם לא יפרטו לך על הארגונים שדואגים לאוכל וציוד בסיסי למשפחות במצוקה, גמחי''ם המלווים כסף ללא שום ריביות ותמורה ועל כולם ארגוני הסעד הרפואיים כמו יד שרה, עזרה למרפא, ועזר מציון המגישים סיוע לחולים אם זה בהשאלת ציוד רפואי ללא תשלום, יעוץ רפואי לחולים, הטסת חולים לטיפולים מסובכים בחו"ל ועוד, וכל זה ללא תמורה.

האם שמעת פעם על הגמ"חים שמופעלים בכל ריכוז חרדי?

גמ''ח (=גמילות חסדים) – הוא מפעל קטן של חסד שמשפחות חרדיות פותחות בביתן

וישנם הרבה גמ"חים לאין ספור מוצרים ונושאים לכל נושא כמעט הקיים שאדם מן היישוב ''נתקע'' ונצרך לו.

נתקעת ללא מוצץ והחנויות כבר סגורות, פנה לגמ''ח.

המטרנה הסתיימה – יש גמ''ח שאתה משאיל ממנו קופסת מטרנה ולאחר מכן אתה קונה מהחנות ומחזיר להם.

יש לך ארוע משפחתי, חסר כסאות, פלטות לשבת, שמיכות, מזרנים ועוד – יש גמח''ים לכל החפצים האלו.

כואב לך הראש או השניים,  האקמול בבית אזל ובית המרקחת כבר נסגר, ישנו גמ''ח לתרופות.

אפילו אם נולד לך תינוק במזל טוב, את העריסה אתה לא חייב לקנות, ניתן להשאיל אותה מגמ''ח למשך חצי שנה, או יותר.

ישנם מאות סוגי גמ"חים מכל הסוגים שלא חלמת עליהם עד כדי כך שגם דפי זהב הכניסה את רשימת הגמ''חים בבני ברק לספר הטלפונים שלה.

עכשיו אשאל אותך, מי שמפעיל גמ''ח, דואג לעצמו או לאחרים? ומפעילי הגמ''חים הם אנשים חרדים, האם החרדים עכשיו נראים לך כל כך אגואיסטים?

רוני: תשמע, נהנתי לשמוע את הפירוט המעניין של ארגוני החסד והגמ''חים שלכם אבל אתם ודאי דואגים לציבור שלכם בלבד ולסביבתכם המצומצמת שזה גם כן מראה על אגואיסטיות מסוימת.

 

משה: קודם כל, עצם זה שיש מפעלי גמ''ח כאלה הפועלים חינם, זה רק מראה לך כי החרדים אינם דואגים אך ורק לעצמם אלא גם לסביבה שלהם.

דבר שני, הגמ''חים להשאלה פתוחים לכל אדם ללא הבדל חילוני או דתי. זה שהם גרים בסביבה חרדית, זה עדיין לא אומר שהם דואגים אך ורק לחרדים.

דבר שלישי, לפעמים גמח''ים פרטיים בבית נהפכים למפעל חסד עם עשרות סניפים בעשרות ערים בארץ, בערים חרדיות וגם בערים שאינם חרדיות. האם זה דאגה רק לסביבה הקהילתית בלבד?

קח לדוגמא את ארגון יד שרה העוסק בהשאלת ציוד רפואי, ארגון זה התחיל מגמ''ח ביתי קטן המשאיל מכשירים רפואיים ללא תשלום, הרב אורי לופוליאנסקי (כיום ראש עירית ירושלים) ראה את הצורך בהשאלת ציוד רפואי וקנה מספר מכשירים, לאחר מכן אביו, ר' יעקב ז''ל, מכר את חנותו הקטנה ובכסף הזה הרחיבו ופיתחו את הגמ''ח. כיום, הארגון ההתנדבותי הזה מקיף בשנה 300,000 מקבלי עזרה.

יש לו 85 סניפים בכל רחבי הארץ, 250,000 מכשירים רפואיים, 20,000 כסאות גלגלים, 100,000 הסעות לנכים וחולים, 20,000 ארוחות מוכנות לחולים, 25,000 ביקורי בית.

הפעילות שלהם חוסכת למדינה 250 מליון דולר בשנה – חסכון בימי אשפוז.

וכל זה מפעל התנדבותי המקיף 6.000 מתנדבים שהקדישו מזמנם הפרטי 1,250,000 שעות התנדבות בשנה.

האם זה אגואיסטיות או אלטרו איסטיות.

האם זה נובע מדאגה לקהילה החרדית בלבד או מדאגה ואהבה לעם ישראל מכל גווניו?!

נעבור לארגון חרדי אחר, ארגון ''עזרה למרפא'' המנוהל על ידי הרב פירר שהוא ואגודתו זכו בפרס ישראל על כל הפעילות שלהם בקרב הציבור מכל השכבות.

אצטט לך קטעים מנימוקי השופטים להענקת פרס ישראל: (---ציטוט מתוך הספר)

האם זו דאגה אגואיסטית.

על אגודת החרדית "עזר מציון" שמעת? 40 סניפים ומרכזי פעילות בכל רחבי הארץ , למעלה מ-45,000 חברים ומתנדבים

בשנת 2000 העניקה "עזר מציון" שירות ותמיכה לכ-400,000 איש אשר נזקקו לסיוע.

המתנדבים והמתנדבות הפועלות בקשת רחבה של משימות להושיט יד חמה ואוהבת לחולים, קשישים, ילדים חולים ומוגבלים.

20,000 מנות חמות מכינים המתנדבים הרבים ומחלקים אותם למלווים של החולים בבתי החולים.

מה אומרים ראשי ממשלה, נשיא המדינה, שרים ואלופי צה''ל על עזר מציון

(---אהבת חינם עמ' ק').

ארגונים אלו ואחרים פועלים עם סניפים באיזורים דתיים וחילונים כאחד והדאגה והרצון שלהם הוא שיהיה טוב לעם ישראל. האם הטענה הזו שהציבור החרדי דואג רק לעצמו עומדת במבחן המציאות? אתן לך להשיב את התשובה לבד.

למרות הפעילויות הרבות בכל הארץ של ארגונים אלה , הסיקור התקשורתי בקשר אליהן הוא דל מאוד מהסיבות הבאות:

א. מכיוון שהארגונים הנ''ל אינם מחפשים או רודפים פרסומת וכבוד, וחלק מההדרכה שהתורה נותנת לנו היא שלא לפרסם כל חסד שעושים (אמנם כתוב בגמרא ש"מצוה לפרסם עושי מצווה", והכוונה שהמטרה היא חינוכית שאנשים ילמדו מעושי המצווה לחקות את מעשיהם) וזו אחת הסיבות בין היתר שסיפרתי לך על ארגונים אילו.

ב. סיבה  שנייה שאתה לא שומע הרבה בתקשורת על ארגוני חסד אלה כי יש לתקשורת כלל בלתי כתוב לדווח על דברים שליליים יותר מאשר על מעשים חיוביים ועוד יותר כלל זה חל כאשר זה נוגע לציבור החרדי... אז מי אנחנו שנשבור להם את הטבע הנ''ל.

אבל ישנם מקרים יוצאים דופן שבהם התקשורת כן מזכירה את עניין החסד והעזרה הקיימים בחברה החרדית.

להלן כתבות מהעיתונות:

חוה פנחס כהן
בעיני התקשורת הישראלית, האדם החרדי הוא אדם חד-ממדי, אדם שמסלול חייו ידוע מראש, סגור בתוך קהילתו. מי ידאג לחולים בבתי החולים בסדר פסח הקרב ובא? מי יוותר על עריכת ליל הסדר עם משפחתו ויסייע לחולים להרגיש מעין בית ולקיים מצווה? אני יודעת שיש מי שיעשה זאת. אדם במצוקה זקוק למעט אמפתיה אנושית ולחסד. חסד מצאתי בינתיים בעיקר אצל החרדים. שלושה ארגוני עזרה לחולה, ללא תמורה, פועלים בבתי-החולים, וכולם חרדיים. משפחתו של חולה היושבת ליד המיטה ואינה יכולה לעזוב את משמרתה לפעמים ימים שלמים, תזכה לקראת צהריים לביקור מצד אשה חרדית של "עזר מציון", הגוררת עגלה ובה אריזות מזון עבור בני המשפחה. משפחה היושבת בבית החולים כאשר אין חנות או מסעדה פתוחה, תוכל לקבל סעודות מסודרות ממשפחה חב"דית צעירה, הדואגת ללא שאלה וללא תמורה לאוכל שבתי חם לכל פונה. ארגון אחר, "מגן לחולה", דואג לכל מידע רפואי עדכני עבור החולה, למציאת הרופא המתאים בארץ ובעולם ולתמיכה נפשית וסיעודית. "זכרון למנחם" עוזרים בכל דרך לילדים שחלו בסרטן ולהוריהם.
החסד הזה, שאינו מבקש תמורה, מקורו במקורות ההלכה היהודית. הייתי רוצה שלא נתנכר לא ל"אחר" החרדי ולא למקורות הכתובים המשותפים, למצוא דרך לפרק סטריאוטיפים ולקבל את מרכיבי הזהות של האחר, הנושא בנטל החסד, עד שתימצא לו דרך אמפתית להשתתף בנטל הגיוס.
(מעריב 9.4.98)



"סוד הקסם החרדי" מתוך כתבה במוסף מיוחד של "הארץ" לענייני התנדבות, הסוקרת את עולם החסד של הציבור הדתי והחרדי בארץ:
הצצה פנימה, על הנעשה בתחום ההתנדבות, "מציגה פן אחד של הקהילה החרדית המבהיר חלק מכוח המשיכה שלה. החרדי אף פעם לא לבד. קשה למצוא בעיה שוטפת או חריגה בחיי היום יום של הפרט, שאין לחברה החרדית דרכים ואמצעים להתמודד איתה. באמצעות התארגנות עצמית נמצאת הקהילה מאחורי חבריה יומם ולילה. בין אם נעלם המוצץ האחרון בבית דווקא באמצע הלילה, ובין אם מדובר בניתוח מסובך שניתן לבצעו רק בחו"ל, תמיד יימצא ארגון, גמ"ח או עמותה שיתנו פתרון מיידי, וכשיורדים לפרטים", מסכם "הארץ", - "גם האפיקורס הגדול ביותר, לא יכול שלא לחוש שמץ קנאה". העיתון מסקר גם את פעילותם המסועפת של ארגוני חסד העוסקים בבריאות ורפואה ("יד שרה", "עזר מציון", "עזרא למרפא" ועוד) ומסכם: "התנדבות בהיקף כזה קשה למצוא מחוץ לעולם החרדי. בכל הקשור לתמיכה של הקהילה בעצמה וגם באחרים לא השכילה החברה החילונית למצוא תשובה הולמת. על כך ניתן רק להצטער". עד כאן דבריו.

אז רוני האם אתה עדיין סובר שהחרדים הם אגואיסטים?

החרדים והצבא

רוני: אני חייב לומר שאני מופתע לטובה מהציבור שלכם , עד שא שמעתי ממך לא ידעתי שהוא תורם כך לחברה וזה דווקא מוביל אותי לשאול את השאלה שכמעט עולה מאליה  מדוע החרדים אינם מתגייסים לצבא? שהרי אין תרומה גדולה מזו?

כי כפי מה שאני רואה הם מעוניינים לתרום, מעוניינים בטובת הזולת, אז למה דווקא בתחום הצבא הם משתמטים?

 

משה: לפני שאני עונה לך על שאלה כבדה זו, אומר לך שהלשון ''משתמטים'' היא איננה מדויקת שהרי ''משתמט'' הוא אדם שמחויב מבחינה חוקית לעשות משהו והוא משתמט ואינו עושה.

ובעינינו עליך לדעת רוני כמו שיש במדינה שלנו הרבה חוקים בעניינים שונים הרי שאחד החוקים מאפשר לכל מי שתורתו אומנתו דהיינו שלומד תורה כל היום לדחות את שירותו הצבאי עד שיפסיק את לימודיו ועל פי חוקי המדינה זה שיש בחורי ישיבה, למדנו אם כן שדחיית השירות צבאי ללומדי התורה נעשית במסגרת החוק ולכן השימוש בלשון משתמט הוא מטעה ואינו נכון.

 

אגב, רוני אגלה לך שהשימוש שנעשה במילה זאת הוא לא במקרה אלא כדי לתת הרגשה שהחרדים עושים מעשים לא על פי החוק ויש לטפל בהם... שהרי הם כידוע גם "סחטנים" , "משתמטים" , בטלניים" , אגואיסטים וכו' ככה רוני זה עובד אצלנו בתקשורת.

 

וכעת לשאלתך, מדוע חרדים לא עושים צבא? השאלה הזו נשאלת הן על ידי אנשים מהשורה ''עמך ישראל'' והן על ידי אנשי התקשורת והפוליטיקה רק שההבדל בין השואלים שבעוד אנשים מהשורה שואלים בתמימות ובמטרה לקבל תשובה, לעומתם אנשי התקשורת שואלים על מנת להתנגח ולהסית נגד ציבור שלם.

 

כלי ניגוח זה הוא בין הכלים החזקים ביותר כיוון שהוא מנגן על נימים רגישים, הן מוסריים והן רגשיים וכיוון שהתשובה על שאלה זו היא לא קצרה, ולכן לא ניתן לענות עליה על רגל אחת בתקשורת וממילא הציבור נשאר ללא תשובה או עם תשובה חלקית.

אקדים ואומר לך שהמענה שאתן לך, גם לא בהכרח מושלם כיון שאמרתי לך, אינני מוסמך בנושא הסברה אבל אני חושב שהמידע שאעביר לך יענה לך על התשובה במקרה הטוב, או לפחות יוריד כמה אבני נגף שמנעו ממך ומאחרים להבין את התשובה בצורה נכונה ואמיתית.

לפני שאענה לך את הסיבה האמיתית מדוע בחורי הישיבות לא מתגייסים, אביא לך 3 סיבות לא נכונות הרווחות בציבור לאי גיוסם של בני הישיבות ואסביר לך בקיצור מדוע טענות אלו אינן נכונות ולאחר מכן אסביר לך את הסיבה האמיתית מדוע לא מתגייסים.

טענה לא נכונה מס' 1:

''החרדים אינם מתגייסים כי הם נגד המדינה! הם אינם מכירים מכירים בה.
להמשך 9 דו שיח מי נגד מי?

יש לך הערות, שלח תגובה
לא לשלוח למטה את הערתך כי המשלוח לא עובד כרגע אפשר לשלוח לאימייל olam@olam-jew.com, תודה מראש
המאמר היה:

מעניין.  משעמם.  ככה,ככה.
 המאמר
לא ענה על השאלה . המאמר כן ענה
אם תוכל (לא חובה) לכתוב הערה מפורטת מעט אשמח מאוד
(גם אם לא תכתוב בתיבה כלום ותלחץ "שלח" הטופס ישלח)


 

לעמוד הראשי