מילון עברי עברי אונליין

מילון עברי עברי אונליין

ניתן להוריד חינם מילון עברי עברי ולתרגם אונליין בקלות

הורד עכשיו מילון עברי - עברי

לדוגמא כתבתי את המילה ירח - והנה התוצאה:

 

הורד עכשיו מילון עברי - עברי

 

 

 

 

 

 דבר תורה מאת הרב חנן
"וַיּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ" (א, כו).

לפי פשט הכתוב נראה שיש למאציל צלם ודמות, וכן משמע מפסוק "שׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת-הָאָדָם" (בראשית ט, ו), וגם בפרקי אבות (ג, יד) אמרו חביב אדם שנברא בצלם וכו'. הרי שגם רז"ל הבינו דברים כפשוטן וכן כתב רש"י ז"ל שם, וזה לשונו חיבבו שבראו בצלם עצמו שנאמר "כִּי בְּצֶלֶם" וכו' וכל המפטפט ודורשו לצד אחר נזרקה בו אפיקורסות. עכ"ל. ואם כן קשה היכי אמרינן בשלשה עשר עיקרים (רמב"ם יסודי התורה פרק א' הל' ח) שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף וכן הנביא אומר "וּמַה-דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" (ישעיה מ, יח) "וְאֶל-מִי תְדַמְּיוּנִי וְאֶשְׁוֶה" (שם מ, כה), ומה שנראה לעניות דעתי בישוב זה, והוא כי כאשר ברא המאציל את העולם, היה צופה ומביט שעתיד אח"כ לדבר עם אדם הראשון ועם חוה ועם אבות העולם ועם הנביאים, ואיך אפשר לדבר עימהם ולא תפרח נשמתם מהם, ומקרא מלא בתורה: "כִּי לֹא-יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי" (שמות לג,כ) ולכן גזרה חכמתו יתברך להתלבש בדמות וצלם, ולצמצם אורו בתוכו בזמן שמתגלה למטה בעולם הזה, כדי שעל ידי כך יהיו הנביאים יכולים לשאת את דברי קדשו ולא תפרח נשמתם ומטעם זה אפילו היה יתברך מדבר עם משה רבינו ע"ה פנים בפנים, עם כל זה לא היה מדבר איתו כי אם בהתלבשו בזה המלבוש הנקרא צלם או דמות, או תמונה, ולכן התפלל משה רבינו ע"ה אח"כ ואמר "הַרְאֵנִי נָא אֶת-כְּבדֶךָ" (שמות לג, יח) שרצה לראות את השכינה מבלי זה המלבוש והשיב לו: "כִּי לֹא-יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי". והנה מן הראוי היה שלא יהיה שום נברא בעולם להיות נוצר ונעשה בדמות הצלם, והדמות שבחר לו יתברך להתלבש בו, יען כי הוא מלבוש מלכו של עולם המיוחד אליו לצאת בו ממקומו, אך הוא יתברך חיבב את האדם ויצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו על דרך שאמר הכתוב "אִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת אֲשֶׁר לָבַשׁ-בּוֹ הַמֶּלֶךְ" (אסתר ו, ז-ח) ולכן לא נברא האדם כי אם ביום השישי, אחר גמר כל הברואים כולם, כי בכל אותם חמשת הימים היה חס יתברך לברוא דמות צלמו. (הרב יהודה פתייה זצוק"ל-מנוחת יהודה).

 

 


 

[רכיב שמירת תוצאות של FrontPage]